loading...
Sudah menjadi kebiasaan, jika kita pergi ke pasaraya sememangnya akan ada 'promoter' ataupun 'sales girl' yang akan mengekori kita bagi mempromosikan produk mereka. Ada yang memberikan kita pamplets, tester produk, dan ada yang terus memberikan hadiah pada kita. Bila kita mengambil hadiah yang diberikan tu, mereka akan mengajak kita untuk ke meja mereka dahulu, kemudian terus di 'gula-gulakan' seperti yang dialami oleh ibubapa Puan Norhaliza Mohd Nor ini:
"Kedua ibubapa saya telah ditipu oleh sekumpulan manusia di Tesco Mutiara Damansara petang semalam. Mulanya, dihulurkan beg grocery yang kononnya diberikan percuma. Pastu dijemput kedua ibubapa saya duduk sebab kononnya penerima beg percuma tu kena tulis nama. Haaa... time ni lah dengan cepatnya ibubapa saya ditipu oleh sekumpulan manusia ni.
1) mereka tunjukkan satu set vacuum cleaner yang dijual. Kedua ibubapa saya kata mereka tak nak beli sebab dah ada dah vacuum cleaner di rumah.
2) kemudian salah seorang salesgirl (dikenali dengan nama "Bella") memberikan satu gadget kepada ibu saya. Ibu saya disuruh menekan pada skrin di gadget tersebut. Gadget yg sama diberi kepada ayah saya, dan disuruh untuk lakukan yang sama. Lo and behold! Ayah saya telah memenangi 2 barang percuma - 1) vacuum cleaner yang dikatakan bernilai RM3,680 dan 2) microwave yang dikatakan bernilai RM3,988.
3) ayah saya diberikan gadget tersebut untuk menekan sekali lagi. Kali ini ayah saya mendapat bonus sebanyak RM100, yang sekaligus melayakkan ayah saya mendapat sebuah water dispenser yang boleh digunakan secara percuma selama 3 bulan. Kalau berminat, Julai nanti baru mula bayar sebanyak RM80 sebulan selama 48 bulan.
4) kemudian ayah saya ditanya samada beliau ada memiliki apa2 kad kredit. Terus terang kat sini saya pun tak faham macamana ayah saya boleh keluarkan walletnya. Si Bella tadi ternampak kad kredit HSBC dan terus mengambil dari tangan ayah saya. Seorang lagi salesgirl bertanya kepada ayah saya, sudah berapa lama kad kredit HSBC itu digunakan kerana menurut mereka, kalau lebih daripada 2 tahun, ayah saya layak mendapat satu multi-cooker secara percuma.
Wah! Percuma lagi!
5) entah bila masa kad tu di"swipe" pun tak tahulah. Tiba2 ayah saya diberikan beberapa dokumen untuk ditandatangani. Frankly speaking, for a 74-year old yang tak pernah guna kad kredit untuk beli barang2, bila diserahkan dokumen2 tu, it didn't register in my dad's mind that payment has taken place. Aduiii! Bila pulang ke rumah, dan meneliti terma2 dalam dokumen tersebut barulah ayah saya sedari bahawa dirinya telah ditipu dan wang sejumlah RM3,988 telah dicaj ke kad kreditnya.
6) saya dan suami bergegas pulang dari sekolah anak bongsu dan terus ke Tesco Mutiara Damansara untuk "fight" untuk ayah saya yang juga telah pulang semula ke Tesco untuk minta duitnya dikembalikan.
Saya mengambil gambar dokumen2 yang telah diberi kepada ayah saya sementara menunggu tuan supervisor tiba. Di sebelah saya adalah salah seorang daripada dua salesgirls di situ. |
7) tiba di sana, kami segera meminta supaya keseluruhan transaksi dibatalkan dan wang ayah saya dipulangkan. Kami bertegas bahawa mereka telah mengelirukan ayah saya dan telah menipunya. Si Bella ni tadi menelefon supaya supervisornya turun untuk berjumpa kami. Wah.. macam samseng rupa si supervisor ni. Kami terus bertegas dengan supervisor untuk kensel transaksi dan pulangkan duit ayah saya. Supervisor enggan kerana katanya ayah saya telah faham semua terma dan telah tandatangani dokumen2 yang diberikan.
"Bella" menelefon supervisornya untuk turun berjumpa kami |
8) kami tetap bertegas bahawa ayah saya telah ditipu (misled) dan mereka telah menipu ayah saya. Tiada disebut ayah saya perlu membayar atau membeli apa2 tetapi wang telah diambil. (berlakulah insiden jerit-menjerit selepas itu sehingga saya sendiri menggigil kerana terlalu marah. Tak heran dah dengan orang keliling. Ayah saya telah ditipu dan saya takkan sesekali membiarkan manusia2 ni terlepas begitu sahaja)
Supervisor dan "Bella" yang bertegas bahawa mereka telah menerangkan segalanya kepada ayah saya. Walhalnya mereka telah menipu dengan bercerita tentang yang percuma sahaja. Tidak disebut langsung tentang sebarang pembelian.
Eiii... masih boleh ingat waktu ni. Saya menggigil kemarahan. Bila keluar perkataan "bullshit" daripada mulut saya, supervisor tu bukan main marah seolah2 perkataan tu a four-letter word. Grrrr!!!!</span>
|
9) encik suami membuat beberapa panggilan dan memaklumkan kepada saya. Sebelum kami beredar, saya sebut kepada si Bella "wait for the authorities to come". Dia hanya senyum kepada saya, seolah2 mereka telah menang, dan kami telah kalah.
Si supervisor sedang memarahi "Bella" dan menyuruhnya supaya diam. Saya cuba dapatkan nama penuh "Bella" tapi dilarang oleh encik supervisor. |
10) pulang ke rumah dan setelah berbincang dengan semua adik beradik saya, kami bersetuju bahawa satu laporan polis perlu dibuat kerana kami mungkin telah dan akan menyebabkan kesusahan kepada kumpulan manusia ini. Kami khuatir kedua ibubapa saya akan menghadapi apa2 komplikasi kerana alamat rumah sbgnya ada pada kumpulan manusia ini. Selepas maghrib, saya dan suami pun ke balai polis Taman Tun Dr Ismail bersama ayah untuk membuat laporan polis.
(huhu.. nak pendekkan cerita, tapi dah jadi panjang pulak!
Pagi tadi, kami dimaklumkan bahawa pihak KPDNKK telah pergi petang semalam juga dengan membuat penyamaran. Dipendekkan lagi cerita, mereka telah ditahan dan akan didakwa. ALHAMDULILLAH! Baru rasa puas hati saya. Mengambil kesempatan kepada warga emas untuk kesenangan hidup sendiri. Memang pantang tok nenek la kan!!
Oh.. lupa nak cerita. Selepas ayah saya menandatangani dokumen2 yang diberi, mereka seolah2 begitu gembira. Siap suruh ayah saya belanja mereka makan lagi! Dan lagi sekali saya tak faham di sini bagaimana dengan mudah ibubapa saya bersetuju untuk belanja pulut durian, pulut mangga, siap dengan air minum lagi. Ada la dalam RM50 jugak untuk semua mereka tu. Adakah kedua ibubapa saya telah dipukau? Wallahu a'lam.
Moral of the story - Elakkan mengambil apa2 yang dihulurkan secara percuma. Sorry to all guys who are honest. Tapi disebabkan oleh manusia2 macam ni, saya semakin tidak percaya kepada sesiapa yang cuba nak beri apa2 secara percuma. There is no such thing as free gifts. Mesti ada "catch"nya. Tambah2 masa zaman ekonomi meleset seperti sekarang.
Sekian, terima kasih.
loading...
0 Response to ""Konon-Konon Dapat Hadiah Percuma, Tapi Rupa-Rupanya Mak Ayah Saya Ditipu Oleh Jurujual, Kerugian RM 4K.."
Post a Comment